تسهیل در برابر تحریم

یادداشت هفتگی

جلسه ویژه شورای عالی هماهنگی سران قوا، روز سه‌شنبه ۴ آذر با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) تشکیل شد. معظم له در فرازی از سخنانشان هدف از برگزاری این جلسه را این‌گونه بیان فرمودند: «بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود؛ که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آن‌ها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمان‌های آن‌ها است.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید».

نکات تحلیلی: 1- مشکلات موجود راه‌حل دارد و کارشناسان خبره بر این باور و اعتقاد هستند که ظرفیت‌های اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که با آزادسازی ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات فائق آمد و به‌نوعی راهکار مشترک همگی کارشناسان همین نکته است. 2- برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها باید متولیان امر و مسئولین مربوطه با جرئت و جسارت دل به کار دهند و با اهتمام جدی و مضاعف کارها را پیگیری کنند. در این صورت بعد از دیدن مقاومت و سینه سپر کردن، دشمنان به بی‌اثر شدن تحریم‌ها پی خواهند برد و به‌تدریج و به‌ناچار دست از تحریم بر خواهند داشت.

نکته راهبردی: برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور، می‌بایست چند اقدام اساسی با سرعت صورت بگیرد. راهبرد تسهیل در برابر تحریم به‌عنوان یکی از راهکارها جهت نجات اقتصاد کشور در برابر تحریم‎ها است؛ به این معنا که دولت شرایط کسب‌وکار در داخل کشور را تسهیل کند. این راهکار منجر به باز شدن دست و پای فعالان اقتصادی برای رونق تولید، تحرک در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود. استفاده از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی که شامل 15 کشور همسایه با مرزهای آبی و خاکی می‌شود، می‌تواند بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی نماید. استفاده بهینه از امکانات موجود با نگاه بهره‌وری در حوزه دانش‌بنیانی، معدنی، فرآوری، بودجه سالانه علی‌الخصوص بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها، نگاه راهبردی به تولیدات کشاورزی، احیای ظرفیت خالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی همراه با اصلاح سیستم مالیاتی و بانکی، شیوه‌های عاجل برون‌رفت از نابسامانی‌های کنونی اقتصاد کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید