سهامداران در بند!

یادداشت هفتگی

«سهام عدالت» بعد از گذشت حدود 14 سال، هنوز ابهامات زیادی دارد. سهامی که در سال ۸۵ برای کمک به اقشار ضعیف ایجاد شده بود نهایتاً پس از کش‌وقوس‌های فراوان، با پیشنهاد ریاست‌جمهوری و ابلاغ رهبر معظم انقلاب آزاد شد؛ به نظر می‌رسید با این تصمیم، انتظارها برای ایجاد درآمدی پایدار برای افرادی که دارای سهام عدالت هستند، به پایان رسیده باشد، اما برخی بی‌تدبیری‌ها در کنار سودجویی برخی کارگزاری‌ها و بانک‌ها در فروش این سهام، لطمه بزرگی به سهام‌داران و بازار سرمایه زد. دراین‌بین دو اقدام اساسی باعث شد تا حدی بازار سرمایه به آرامش برسد.

نکات تحلیلی:1- عرضه بلوکی سهام عدالت بعد از آزادسازی 60 درصدی و امکان فروش آن توسط بانک‌ها و کارگزاری‌ها باعث شد بازار با واکنش منفی نسبت به این عرضه‌ها، روند اصلاح و ریزش به خود بگیر. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که در ریزش اخیر بازار که شاخص از دو میلیون و صد هزار واحد به حدود یک‌میلیون و دویست هزار واحد رسید، عرضه‌های آبشاری شرکت‌های حقوقی بوده است. این عرضه‌ها با ایجاد ترس در سهامداران خرد، آن‌ها را نیز به سمت صف‌های فروش سوق داد. سازمان بورس با علم به اینکه عرضه سهام عدالت یکی از دلایل اصلی ریزش بورس در ماه‌های گذشته است، هیچ اقدامی دراین‌باره انجام نداده و پس از گذشت دقیقاً سه ماه از اصلاح، فروش سهام عدالت را ممنوع کرده است. علاوه بر تصمیم دیرهنگام ممنوعیت فروش سهام عدالت، ممنوع شدن عرضه بلوکی سهام توسط شرکت‌های حقوقی و معرفی شرکت‌های متخلف که توسط مجلس و قوه قضائیه در حال پیگیری است، توانست چند روز آرام را در بورس ایجاد کند. 2- یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که در حال حاضر حول سهام عدالت وجود دارد، مسئله افزایش سرمایه شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت است؛ زمانی که افزایش سرمایه به روش تجدید ارزیابی رخ می‌دهد، به سهامداران متناسب با درصد افزایش سرمایه، سهام جایزه تعلق می‌گیرد که متأسفانه این مسئله در سهام عدالت وجود ندارد، یا اگر افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی نیز باشد، سهام حق تقدم نیز به این سهامداران تعلق نمی‌گیرد.

نکته راهبردی: در چنین وضعیت پیچیده و سردرگم راهکارهایی همچون اضافه کردن سهام عدالت به پرتفوی، بسترسازی برای امکان خریدوفروش سهام عدالت توسط سهامداران و پاسخگو کردن سازمان بورس و یا وزارت اقتصاد، روش‌هایی است که برای رسیدگی به وضعیت سهام عدالت باید در دستور کار قرار گیرد. تداوم این روند به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت سهامداران عدالت در بند هستند و نمی‌توانند از این دارایی خود که سال‌های زیادی آن را نگه داشته‌اند، سود کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید