ریزش‌های رگباری بورس

یادداشت هفتگی

شاخص کل بورس روز دوشنبه ۲9 دی‌ماه ۹۹ با افت 36989 واحد به زیر کانال یک‌میلیون 150 هزار واحد رسید. با این ریزش‌های پی‌درپی و رگباری، دغدغه بسیاری از سهامداران این است که آینده بورس چه خواهد شد؟ دلیل این ریزش‌ها چیست؟ فارغ از همه موارد که به آن‌ها اشاره خواهد شد، عملکرد شرکت‌ها در این مدت مثبت بوده است و سود‌های خوبی را محقق کرده‌اند. همچنین ریسک بین‌المللی کشور هم کاهش یافته است. برآوردهای کارشناسی هم گویای این واقعیت بود که روند بورس این روزها باید روند مثبتی داشته باشد، اما عوامل تأثیرگذار در کاهش بورس را می‌توان در چند مورد به‌صورت اجمال بیان کرد.

نکات تحلیلی: 1- خروج پول حقیقی، به‌طور مثال در 27 دی‌ماه شاهد چهارمین خروج پول سنگین حقیقی‌ها در تاریخ بازار سرمایه بودیم، به‌طوری‌که در این روز ۲۵۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار توسط حقیقی‌ها خارج شد. تداوم این بی‌اعتمادی‌ها احتمال دارد بسیاری از سهام‌داران را به این نتیجه برساند که برای همیشه قید بازار سرمایه را بزنند. 2- عدم توافق دو وزارتخانه اقتصاد و صمت از یک‌سو و دعوای دولت و مجلس بر سر موضوعات کلان همچون بودجه از سویی دیگر سبب شده دود این دعوا به چشم سهامداران بورس برود؛ یک طیف به دنبال اقتصاد دستوری و طیف دیگر به دنبال اقتصاد آزاد هستند. متأسفانه همین دعوا‌های داخلی باعث شده است که یک بی‌اعتمادی در بازار ایجاد شود. 3- قیمت‌گذاری‌های دستوری، دستورالعمل‌های اشتباه، بحث پالایش یکم، بحث عدم بازارگردانی‌های درست، دستورالعمل فولاد و اختلافات بر سر بودجه، بحث فروش‌های بی‌وقفه توسط دولت، همگی عواملی بودند که زمینه را برای کاهش اعتماد به بورس فراهم کردند و این روند همچنان ادامه دارد. 4- کاهش نرخ دلار بر شرکت‌های صادرات‌محور نیز در روند ریزشی بورس مؤثر بوده است، اما قضیه عمومیت ندارد چون برخی سهام‌ها که ارتباطی به دلار هم ندارند، تاکنون بیش از ۷۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

نکته راهبردی: مهم‌ترین شرط بالندگی و پشتوانه بازار سرمایه، اعتمادی است که سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار دارند. این اعتماد نباید به خاطر برخی از کارهای اشتباه و بعضاً دعواهای سیاسی و جریانی از بین برود. سرمایه‌گذاران حقیقی که با پول‌های خرد وارد این بازار شده‌اند، احتمال دارد برای همیشه از آن خارج شوند و دیگر برنگردند. در شرایط فعلی مهم‌ترین وظیفه متولیان امر این است که با سیاست‌گذاری و تدابیر ویژه جلوی ریزش‌های رگباری را بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید