کلیات رد شده!

یادداشت هفتگی

کلیات آخرین لایحه بودجه تنظیمی از سوی دولت دوازدهم با گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که بعد از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، درنهایت با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر، به تصویب مجلس نرسید. پیش‌ازاین لوایح بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد شده بود و حالا برای سومین بار است که دولت دوازدهم با رد کلیات لایحه بودجه مواجه می‌شود. بودجه 1400 آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین مصوبه بودجه‌ای مجلس یازدهم است که ترکیب مجلس بیشتر جدید هستند. همچنین در سال آینده با چند رویداد همچون، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، تداوم تورم، بحران کرونا و تداوم تحریم‌ها و فشارهای حداکثری آمریکا مواجه هستیم. در چنین وضعیتی رد کلیات بودجه دلایل خاصی دارد که به اهم آن‌ها اشاره می‌گردد.

نکات تحلیلی: 1- بسیاری معتقد بودند لایحه ارسالی دولت تورم‌زا بوده و تغییراتی که از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه صورت گرفته مشکلات را در سال آینده بیشتر می‌کند و احتمال بروز ابرتورم در سال آینده می‌رفت.2- گروهی دیگر در استدلالی بر این باور هستند که بودجه دولت به جای اینکه اجرایی و عملیاتی باشد، بیشتر شائبه یک بودجه سیاسی را داشت و تصویب و تأیید آن فشار بر مردم را بیشتر می‌کرد. 3- رشد بالای بودجه جاری، احتمال بالای کسری بودجه و سهم پایین بودجه عمرانی و … ازجمله دلایل بعدی برای رد در صحن علنی مجلس بود.

نکته راهبردی: هرچند دغدغه نمایندگان در مخالفت با بودجه قابل‌درک است؛ اما باید به این واقف باشیم که کمیسیون تلفیق در فرایند یک ماه، با سه نوبت کاری و تلاش‌های شبانه‌روزی، تغییرات خوبی را در لایحه ایجاد کرد که مجلس با رد آن به‌نوعی اختیارات خودش را کاهش داده و آن را به سران قوا می‌دهد. از طرفی اگر لایحه برای اصلاح به دولت برگردد، با توجه به کمبود وقت، دولت نهایتاً یک دستی بر بودجه می‌کشد و آن را تحویل مجلس می‌دهد و این کار نتیجه‌ای ندارد و عملکرد دولت در این سال‌ها هم نشان‌دهنده همین نگاه است! چه خوب بود نمایندگان به‌جای رد کلیات، در صحن علنی مجلس، اصلاحات مدنظر خودشان را بر بودجه اعمال می‌کردند. 

دیدگاهتان را بنویسید