نخستین نیروگاه سیار ایرانی

اقتصاد مقاومتی,اقتصادی

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه‌ ۲۵ مگاواتی سیار در منطقه خاورمیانه و کشور، سبب شد ما در رابطه با این دستاورد بزرگ صنعتی از توان این‌گونه نیروگاه‌ها در کشور یادداشتی به رشته تحریر در‌آوریم. واحدهای تولید برق سیار به مولدهایی اطلاق می‌شوند که از قابلیت حمل و انتقال برخوردار هستند. بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیار به دلیل حمل‌ونقل آسان و قابلیت نصب و راه‌اندازی سریع، در بسیاری از کشورها متداول است.
این نیروگاه‌ها راهکاری مهم‌ و سریع‌ برای تأمین برق در مناطق نیازمند، به تأمین فوری انرژی الکتریکی محسوب می‌شوند. فضای محدود مورد نیاز از دیگر مزایای بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیار است که انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب ساختگاه نیروگاه فراهم می‌کند. نیروگاه 25 مگاواتی سیار از توان آماده‌سازی، نصب و راه‌اندازی سریع به منظور تولید برق در مدت کمتر از سه ماه برخوردار است.
این نیروگاه در اوج مصرف، در کمتر از 25 دقیقه وارد مدار ‌شده و قابلیت کارکرد با هر دو سوخت گاز و گازوئیل را دارا است. در بحث کاربردی، این‌گونه نیروگاه‌ها محاسن زیادی دارند که به صورت اجمال به آنها اشاره می‌شود :
اول؛ این نیروگاه در کشوری نظیر ایران که از پراکندگی جمعیتی بالا برخوردار است و جزء کشورهای بحران‌خیز جهان است، بسیار کاربرد دارد.
کاربرد این نوع نیروگاه بیشتر در زمان وقوع زلزله، حوادث غیرمترقبه مانند؛ سیل و رانش زمین، سکوهای نفتی، مناطق آزاد تجاری، جزایر دوردست، مناطق ساحلی و دریایی که امکان احداث نیروگاه مولد برق ثابت در آنها اقتصادی نیست، می‌باشد. همچنین در پادگان‌های نظامی یا مناطق عملیاتی و شرایط اضطراری نظامی، کاربردهای راه‌گشایی دارد.
دوم؛ در مناطقی که تقاضا برای مصرف برق بیش از ظرفیت تولید برق در دسترس است، نیاز به اتخاذ تمهیداتی برای اعمال مدیریت جریان و بار روی شبکه در زمان اوج تقاضا در اوج مصرف وجود دارد. یکی از راه‌حل‌های عملی برای مدیریت بار شبکه در اوج ساعات مصرف (پیک بار)، استفاده از توربین‌های گازی سیار است؛ زیرا این نوع نیروگاه به طور معمول در طول دوره اوج تقاضا، برای جلوگیری از قطع برق، استفاده می‌شود.
سوم؛ یک بار هم می‌توان با نگاه راهبردی به این موضوع توجه کرد. چون فناوری ساخت، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های مقیاس کوچک پیش از این صرفاً در اختیار کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا و آلمان قرار داشت؛ اما اکنون تکنیسین‌های ایرانی توانایی ساخت، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های مقیاس کوچک سیار را دارند که به لحاظ پدافند غیرعامل همین که برداشت از انرژی را متنوع ساخته‌ایم، یک کار ستودنی و در خور توجه است.
فرآیند تولید برق در این نیروگاه سیار براساس استانداردهای روز صنعت برق دنیا انجام می‌شود و از نظر هزینه کاملاً اقتصادی می‌باشد، پس کم هزینه بودن آن با سرمایه‌گذاری کم، از دیگر محاسن این‌گونه از نیروگاه‌ها است. گفتنی است در حال حاضر هزینه‌های بالای تولید برق به ویژه در نیروگاه‌های بزرگ، بسیار بالا است ولی نیروگاه‌های کوچک تا حدی می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید