نخستین تحریم ضدایرانی دولت بایدن

یادداشت هفتگی

دولت بایدن چند روز قبل در نامه‌ای به رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد و دیروز نیز وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای دو مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام‌های «علی همتیان» و «مسعود صفدریان» را به دلیل آنچه «نقض فاحش حقوق بشر» خوانده است، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد. وزیر خارجه آمریکا گفته این افراد و بستگانشان قادر به ورود به خاک ایالات‌متحده نخواهند بود!

نکات تحلیلی: 1- این تحریم‌ها در حالی اعمال شده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرده به دنبال توسل به دیپلماسی جهت حفظ «برجام» و بازگشت به این توافق است. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را به صورت یک‌طرفه نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد. 2- پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران، تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی با ایران را در دستور کار قرار داده‌اند، اما با روی کار آمدن بایدن یک کور سویی برای رفع بخشی از تحریم‌ها در بین برخی مسئولین دیده می‌شد که دو اقدام چند روز گذشته دولت بایدن، از پابرجا بودن تداوم رویه‌های گذشته این کشور علیه منافع ملت ایران حکایت دارد. درواقع تاکنون هیچ تغییر محسوسی در هیچ‌یک از این دشمنی‌ها در دولت بایدن دیده نشده است. 3- تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران در حالی اعمال می‌شود که پنبه اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران زده شده و مقام‌های دولت جدید این کشور نیز به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

نکته راهبردی: آنچه در نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با سیاست «تحریم هوشمند» دولت بایدن اهمیت دارد، این است که خنثی‌سازی و لغو تحریم‌ها باید در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سطوح مختلف پیگیری شود. با توجه به عهدشکنی آمریکا و اروپا، برای بازگشت مجدد به تعهدات برجامی، همه تحریم‌های اقتصادی باید یکجا برداشته شود و پس از راستی آزمایی و اطمینان از پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات خود، مذاکرات معنا خواهد داشت. هوشمندی در دستگاه سیاست خارجی لازم است تا جلوی افتادن در دام مشروط کردن رفع تحریم‌ها به مسائل غیرهسته‌ای و یا مرحله‌ای کردن برداشتن تحریم‌ها گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید