مالیات و حذف رانت، دو اصلاحیه بنیادی بودجه 1400

یادداشت هفتگی

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با توجه به حجم بالای ایرادات لایحه بودجه 1400، برخلاف سال‌های گذشته امسال در بحث بودجه زحمات زیادی را متقبل شد. هرچند بخشی از اصلاحات مدنظر این کمیسیون در اصلاحیه دولت لحاظ نگردید، اما مجدداً در بررسی دور دوم این کمیسیون، برخی از تغییرات بودجه‌ای در حذف رانت، ویژه خواری و نگاه به محرومین، مصوب شد.

نکات تحلیلی: 1- یکی از مشکلات در طول سال‌های گذشته وجود رانت در تخصیص ارزهای دولتی بود که درنهایت با فراز و نشیب‌های زیادی بالاخره سرنوشت ارز 4200 تومانی در سال آینده تعیین تکلیف شد. وکلای ملت برای مقابله با رانت‌خواران و الزام دولت به مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی، سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تعیین کردند. از سوی دیگر قوه مجریه باید در ۱۴۰۰ به‌تدریج ارز دولتی را حذف کند. ب- معضل بعدی بودجه در سال‌های گذشته معافیت و یا عدم دریافت مالیات از برخی پردرآمدها بود که اصلاحات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت: 1- تعیین شرایط دریافت مالیات از خانه‌ و ویلاهای لوکس؛ 2- اخذ مالیات از مؤسسات کنکوری و بازیگران با درآمد سالانه بالای 200 میلیون تومان که تاکنون دارای معافیت مالیاتی بودند. 3- الزام مالکان خودروهای لوکس به پرداخت مالیات: تمامی مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از ده میلیارد ریال باشد، از یک تا 4 درصد باید مالیات بپردازند. 4- دریافت مالیات از اینفلوئنسرها؛ درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. 5- شفاف‌سازی سهم دولت از درآمد اپراتورهای مخابراتی و درعین‌حال ممنوعیت افزایش تعرفه آن‌ها؛ 6- افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم‌آرایشی در سال آینده؛ 7- تعیین میزان مالیات حق‌الزحمه پزشکان کلیه مراکز درمانی؛ 8- افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار

نکته راهبردی: حذف رانت، جلوگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی یکی از دغدغه‌های فعلی اقتصاد کشور است که بخشی از آن در اصلاحات بودجه توسط ملت در مجلس صورت گرفته است که علاوه بر پایداری منابع بودجه، باید دقت و مراقبت صورت گیرد تا به نحو احسن این مصوبات عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید