دلایل سیگنال‌های کاهشی ارز

یادداشت هفتگی

قیمت ارز این روزها با نوسانات زیادی روبه‌رو است و حداقل سه موج نزولی را تجربه کرده است. در بررسی این روند تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که به اهم آن‌ها به‌صورت اجمال اشاره می‌گردد.

نکات تحلیلی: 1- تأثیرگذاری نتایج انتخابات بر بازار ارز را می‌توان به‌عنوان یک اتفاق و مؤلفه پذیرفت. به‌طور مثال زمانی که اعلام شد برخلاف نظرسنجی‌ها، ترامپ در ایالت فلوریدا پیروز شده است، خریداران به بازار هجوم آوردند و اسکناس آمریکایی را تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا بردند. مدت کوتاهی نگذشت که در خبرها عنوان شد بایدن در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا شانس پیروزی بالایی دارد. با اعلام این خبر، دلار بلافاصله در مسیر ریزشی قرار گرفت و به کانال ۲۷ هزارتومانی رفت و با قطعی شدن پیروزی بایدن، دلار تا مرز ۲۳ هزارتومانی نیز عقب‌گرد کرد. زمانی که کنگره آمریکا نتایج انتخابات این کشور را تأیید کرد، موج جدیدی از فروش‌ها در بازار ارز و سکه به شکل هیجانی صورت گرفت. این موضوع موجب شد که ظرف ۴ روز کاری دلار بیش از ۳ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت برساند. 2- به باور برخی از معامله‌گران، پایان فشار حداکثری و ورود بایدن به کاخ سفید، سمت‌وسوی انتظارات در بازار ارز داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. عده‌ای از معامله‌گران از احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها صحبت می‌کنند و گروهی اعتقاد دارند که پول‌های بلوکه شده ایران ممکن است آزاد شود. چنین امیدواری‌هایی موجب شده است که برخی از معامله‌گران تمایل بیشتری به فروش ارز خود پیدا کنند. 3- بخش زیادی از نوسانات قیمت ارز در گذشته ناشی از جو روانی حاکم بر جامعه بر اثر شرایط سیاسی کشور همچون تحریم‌ها، تهدیدات و fatf بود که این‌گونه مسائل تا حدی فروکش کرده است. 4- وضعیت فروش نفت طبق اعلام وزیر، نسبت به گذشته بهتر شده و هم‌زمان برخی از رایزنی‌ها جهت انتقال و دریافت ارز حاصل از آن نسبت به قبل بهتر شده است که عوامل مذکور هرکدام به نحوی در کاهش نرخ ارز خودش را نشان می‌دهد.

نکته راهبردی: در راستای تقویت ارزش پول ملی در داخل ضرورت دارد چند اقدام صورت گیرد؛ اول از همه با تسهیل حوزه کسب‌وکار، کاهش هزینه‌ها، ‌سیاست‌های کنترل تقاضا و سیاست‌های مدیریت عرضه و بهبود بهره‌وری عوامل تولید و … زمینه‌سازی صورت گیرد تا ارزش پول ملی با ابزارهای داخلی تقویت گردد و کمتر تحت تأثیر التهابات بیرونی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید