امکان تغییر حاکمیت کشورها با تحریم های آمریکا صفر است

اقتصادی,مطالب ویژه

به نقل از ایرنا؛

به گزارش ایرنا علی قاسمی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت 9 دی که در دادگستری استان قزوین برگزار شد، افزود: دغدغه تغییر حاکمیت با تحریم های آمریکا وجود ندارد ولی تغییر رفتار مردم و مسئولان به ویژه در زمان انتخابات قابل پیش بینی است.
قاسمی اضافه کرد: آمریکا 120 مدل تحریمی در دنیا اجرا کرده است که 80 مدل آن هیچ تاثیری نداشته و فقط 40 مدل تغییر رفتار کشورهای تحریم شده را در پی داشته است.
وی گفت: تحریم های آمریکا همیشه به طور میانگین 80 روز بعد از وضع شدن در جامعه هدف اثر گذاشته اند اما مردم ایران در تحریم های جدید 70 روز پیشتر به استقبال آنها رفتند.
این مسئول گفت: اگر مساله تحریم ها به خوبی برای مردم بیان می شد راحت تر می توانستیم از آنها عبور کنیم چون وضعیت ایران هم از نظر نوع تحریم ها و هم از نظر تعداد افراد تحریم شده نسبت به سال 91 و 92 بسیار بهتر است.
قاسمی اضافه کرد: در این دوره اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد، یک واگرایی بین آمریکا و اروپا شکل گرفته و در مجموع بهتر می توان تحریم ها را مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی استراتژی مشخص است و روش های مختلفی وجود دارد، افزود: روش های جنگ اقتصادی فراز و نشیب دارد و هم اکنون گسترده ترین روش جنگ اقتصادی که آمریکا انجام داده، استفاده از تحریم ها بوده است.
این مسئول با بیان اینکه آمریکا از سال 1922 دوسوم جهان را تحریم کرده است و هم اکنون 16 کشور در تحریم آمریکا قرار دارند، گفت: مشخص است که این ابزار نقش پررنگی در پیشبرد اهداف آمریکا داشته که همچنان از آن روش استفاده می کند.
وی گفت: البته تجربه نشان داده است اگر مقابل تحریم ها برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد می توان آنها را به فرصت تبدیل کرد.
این مسئول با بیان اینکه تحریم های آمریکا به 2 دسته اولویه و ثانویه تقسیم می شوند، افزود: آمریکا فعلا فشار خود را بر تحریم های اولیه در داخل کشور خود متمرکز کرده است که به دلیل روابط تجاری پایین ایران با آمریکا چندان نباید از این نوع تحریم ها نگران بود. آمریکا در تحریم های ثانویه سایر کشورها را مجبور می کند که با ایران روابط خود را قطع کنند و کشورهای جهان نیز به دلیل وابستگی و ترس به خواسته آمریکا تن می دهند.
این مسئول گفت: برای رفع مشکل تحریم های آمریکا باید از ظرفیت های کشور های اتحادیه اروپا مثل ایتالیا و کشورهای دیگر نظیر چین، هند، ترکیه،روسیه، قطر و … استفاده کنیم.
وی گفت: از سوی دیگر هسته های مقاومت و طرفداران جمهوری اسلامی در دنیا پخش هستند و می توان از ظرفیت آنها نیز برای رفع تحریم ها بهره برد.
قاسمی یادآور شد: تحریم ها از گذشته بر کشور ایران اعمال شده اند ولی در بسیاری از مواقع با برنامه ریزی و مدیریت مناسب توانسته ایم آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی با اشاره به روشهای دیگر در جنگ اقتصادی گفت: اخلال و خرابکاری، دامپینگ یا ارزان فروشی مقطعی، نفوذ در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی، وضع تعرفه های خاص بر کالاها، راه اندازی جنگ تجاری، اخلال اداری، محدودیت سازی سازمانی و … روش هایی هستند که دشمنان در جنگ اقتصادی استفاده می کنند.
این مسئول با اشاره به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( FATF)، افزود:پیوستن به این کنوانسیون معایبی همچون اشراف اطلاعاتی دشمنان، خود تحریمی داخلی و مزایایی نیز از قبیل شفافیت مالی و … را در پی دارد.
وی گفت: هم اکنون 196 کشور به این کنوانسیون پیوسته اند و 34 کشور در حلقه مرکزی آن قرار دارند و ایران نیز به ناچار به عضویت در آن سوق داده می شود.
قاسمی اضافه کرد: برای بررسی چنین موضوعاتی نباید دوگانه سازی جامعه به موافقان و مخالفان صورت گیرد بلکه باید با بررسی های کارشناسی و حقوقی در مورد آنها به بهترین وجه تصمیم گیری کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید