اعتراف به شکست

سیاسی,مطالب ویژه


یک روز پس از آنکه نخست‌وزیر عراق به نیروی هوایی ارتش این کشور دستور بمباران مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه را صادر کرد، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد. الجبیر در این سفر با حیدر العبادی و شماری از مسئولان عراقی دیدار و درباره مسائلی مانند روابط دو کشور، مسائل امنیتی منطقه، اوضاع سوریه و یمن، مواضع عراق درباره این کشورها و روابط با ایران گفت‌وگو کرد. اگرچه درباره سفر غیر منتظره الجبیر که نخستین سفر یک مقام ارشد عربستان سعودی به عراق پس از سالیان طولانی به شمار می‌آید، جبهه گرفتند؛ ولی برخی جریان‌های عراقی همسو با رژیم ریاض، از این سفر استقبال کردند.

پس از این سفر گمانه‌زنی‌های متعددی در سطح رسانه‌ها صورت گرفت که مهم‌ترین دلیل این سفر در ارتباط با ایران تحلیل شده است. از آنجا که عراق کشور نزدیک به ایران به شمار می‌آید، احتمال می‌رود سفر الجبیر به بغداد به موازات دیدار اواخر ماه گذشته وزیر خارجه کویت به تهران صورت گرفته است که تلاش می‌کند روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با میانجی‌گری ترمیم شود. با توجه به حمایت بی‌دریغ عربستان از تروریسم تکفیری و کشتار مردم بی‌گناه عراق، سوریه، یمن و بحرین و اظهارات خصمانه الجبیر علیه ایران در جاهای مختلف، به ویژه نشست امنیتی مونیخ شانس گفت‌وگوهای ایران و عربستان بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. با وجود اینکه ایران از رفع اختلاف‌ها یا دست‌کم کاهش آن با همسایگان عرب خود استقبال کرده است؛ اما عملکرد مداخله‌جویانه عربستان با فرض وساطت بغداد چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. تحلیل بعدی از این سفر ناگهانی و غیر منتظره، پیشروی‌های ارتش عراق در موصل و نزدیک شدن شکست داعش است. گفتنی است، روابط بغداد ـ ریاض در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های عربستان از گروه‌های تکفیری متشنج شده بود و به نوعی عربستان قصد دارد در نفس‌های پایانی داعش در عراق در موضوع مبارزه با داعش خودش را همراه نشان دهد.
فراتر از دو مورد مذکور سفر الجبیر به عراق، به نوعی اعتراف به شکست در منطقه با صرف میلیاردها دلار برای گروه‌های تروریستی بوده که امروز فاصله‌ای تا شکست نهایی این گروه‌های تروریستی باقی نمانده است.

دیدگاهتان را بنویسید