
کرامت انسانی گمشده جهان امروز

در پایان باید گفت دین اسلام دو نوع کرامت برای انسانها بیان کرده است: 1ـ کرامت خدادادی و طبیعی که همه انسانها، مادامی که به اختیار خود با ارتکاب به خیانت و جنایت بر خویشتن و دیگران آن کرامت را خود سلب نکنند از این صفت شریف برخوردارند. 2ـ کرامت اکتسابی که از بهکارگیری استعدادها و نیروهای مثبتی در وجود آدمی و تکاپو در مسیر رشد و کمال و خیرات ناشی میشود. این کرامت، اکتسابی و اختیاری است و ارزش نهایی و عالی انسان به همین کرامت مربوط است. فرمول دستیابی به آن تنها پیشه کردن تقوای الهی است که امام علی(ع) در اینباره فرمودند: «کرامت و بزرگواری طلب کردم، پس نیافتم آن را مگر در تقوا؛ لذا با تقوا شوید تا بزرگوار شوید.» همچنین امام حسین(ع) در روایتی تأکید دارند، کرامت و بزرگواری حاصل نمیشود، مگر با تقوا؛ «ولا کرم الا بالتقوی». خداوند متعال در قرآن میفرماید که مرد یا زن بودن، اختلاف نژاد، لهجه، زبان و رنگها، پستها و مقامها و موقعیتها، هیچیک موجب کرامت یا مانع از آن نیست؛ بلکه معیار کرامت نزد خدا، همان تقوا است؛ انسان باتقوا کریم است.