ستاد ساماندهی بازار شب عید
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (26 اسفند) در نطق پیش از دستور خود در مورد ساماندهی بازار شب عید گفت: «دولت موظف است در اسرع وقت بازار شب عید را سامان دهد و از هرگونه دلیلتراشی پرهیز کند، مردم انتظار دارند دولت لااقل در این 100 روز، بازار مرغ و مایحتاج ضروری را در سطح حداقلی مدیریت کند. اگر ارادۀ لازم وجود داشته باشد، بازار ظرف 48 ساعت قابل ساماندهی است و مسئولان اجرایی به این امر واقف هستند؛ انتظار میرود دولت تمام توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار متمرکز کنند و با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید، به مشکلات پایان دهند و گزارش اقدامات عاجل را در اسرع وقت به اطلاع مردم برسانند.»
نکات تحلیلی: 1- از وضعیت آشفته بازار اینگونه برداشت میشود که ناهماهنگیها بین دستگاههای مرتبط با تنظیم بازار کاملاً مشهود است و نظارت بر بازار برای تأمین و توزیع کالاها بسیار شکننده شده و دراینبین متأسفانه متولیان امر، ضعف نظارتی و کارکردی خویش را به دلالان و تحریمها نسبت میدهند.2- مردم به جهت گرانیهای افسارگسیخته و بیثباتی قیمتها با مشکلات زیادی روبرو هستند و در این شرایط هیچگاه کسی نبود وزارتخانهای به نام وزارت بازرگانی را عامل مشکلات در این حوزه نمیداند، اما دولتیها هر از چند گاهی به خاطر فرار از پاسخگویی، طوری تحلیل میکنند که نبود وزارتخانه مستقلی به نام بازرگانی عامل این نابسامانیها است! اهمیت تشکیل وزارت بازرگانی برای دولت آنقدر مهم است که یک روز پس از رد لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، بهجای تقویت وزارت مجری وظایف بازرگانی (وزارت صمت)، وزیر این وزارتخانه برکنار میشود. 3- همگی باید به این نکته واقف باشیم، نگاه سیاسی به اقتصاد و پیوند غیرعقلانی مشکلات اقتصادی به موضوعات سیاسی یا علائق مدیریتی، میتواند تبعات سنگینی بر اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی بگذارد؛ پرهیز از این لطمات جبرانناپذیر که با گروگانگیری معیشت مردم در موضوعاتی مثل مذاکرات برجامی، fatf و دوگانهسازیهای دروغین دیگر از سوی برخی مسئولین صورت میگیرد، ضرورت دارد.
جا دارد در ایام عید و روزهای پایانی سال از ظرفیت گسترده تمامی اقشار مردمی علیالخصوص بسیج اصناف و وزارتخانهها در نظارت بر بازار استفاده شود. در کنار گشتهای مشترک نظارتی با هوشمند سازی نظارتها، چرخه معیوب توزیع اصلاح شود تا کالا به نحو مطلوب به دست مصرفکننده واقعی برسد.