واکنش بازار ارز به خبرهای خوش

یادداشت هفتگی

افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شد تا دلار رکوردهای بالایی را به ثبت برساند و در کانال‌های 31 و 32 هزارتومانی برای مدتی هرچند کوتاه، باقی ماند. افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت در بازارهای موازی نیز شد و رکوردهایی بالایی در بازار طلا و سکه و خودرو و … به ثبت رسید.

نکات راهبردی: از همان ابتدا که استارت افزایش قیمت ارز در بازار اتفاق افتاد، فعالان اقتصادی تأکید داشتند که این افزایش قیمت‌ها ریشه اقتصادی ندارد و هیجانات و جو منفی در بازار مدار قیمت‌ها را صعودی کرده است. مضاف بر فضای هیجانی در بازار، اعلام خبرهای مربوط به تحریم 18 بانک ایرانی و گسترش فضای سوداگری باعث شد تا بازار ارز بار دیگر روزهای پرنوسانی را به خود ببیند؛ با ورود بانک مرکزی و اعلام خبرهای مثبت، ورق در بازار ارز برگشت و مدار قیمتی نزولی شد. برخی از اقدامات در این بخش عبارت‌اند از: 1- عرضه روزانه 50 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز توسط صرافی‌ها عامل مهمی بر کنترل و کاهش ارز تحلیل می‌شود. آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ به‌عنوان نمونه در روز دوشنبه همین هفته 75 میلیون دلار توسط بازارساز در بازار متشکل ارزی عرضه شد، اما کمتر از یک‌میلیون دلار خریدار وجود داشت. علاوه بر بازار متشکل ارزی، عرضه ارز در نیما نیز افزایش محسوسی داشته است. 2- صادرکنندگان هم در روزهای اخیر حدود 150 میلیون دلار به سامانه نیما تزریق ارز داشته‌اند.3- خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق و کره جنوبی نیز عامل بعدی تأثیرگذار بر شیب نزولی قیمت ارز بود. آزادسازی 5.5 میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر مهمی است که بعد از سفر اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. 4- برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی فروکش کند.

نکته تحلیلی: بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که نرخ فعلی ارز واقعی نبوده و تنها هیجانات کاذب و فعالیت مخرب سودجویان سبب افزایش شده است. در چنین فضای ملتهب بعد از فروکش کردن نرخ ارز، بانک مرکزی با تصمیم جدی و با دقت و مراقبت، عرضه و تقاضا را مدیریت نماید تا مجدداً سوداگران در این عرصه یکه‌تازی نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید