سیاهه حقوق بشری کاخ سفید

سیاسی,مطالب ویژه
 شیطان بزرگ آمریکا در طول چهار دهه عمر پر برکت جمهوری اسلامی ایران، انواع توطئه‌های براندازانه و اقدامات خصمانه، از جمله جنگ نرم فرهنگی و ایدئولوژیک را برای مهار انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و دستگاه‌های تبلیغاتی جریان‌ساز صهیونیستی انجام داده است. بهانه‌ها و ابزارهای مهم و اثرگذار نظام سلطه با محوریت آمریکا، بهره‌گیری ابزاری از موضوع «حقوق بشر» بوده است که پرونده پر قصه و پر غصه‌ای دارد؛ از این نظر که آمریکا بزرگ‌ترین ناقض آن در جهان شناخته می‌شود؛ اما از این ابزار و حربه در سکوت و بایکوت مرگ‌آور جهانی برای فشار بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دیگر دول ناهمسو در سیاست و اقتصاد با خود به راحتی آب خوردن استفاده می‌کند و با همین بهانه انواع تحریم‌های ظالمانه را بر ضد کشورمان در سطوح گوناگون به تصویب رسانده، ‌این در حالی است که بسیاری از آزادیخواهان و دولت‌های مستقل به خوبی واقف هستند که آمریکا جنایت‌های بسیاری را یا خودش به صورت مستقیم انجام داده یا اینکه به صورت نیابتی به کشورهای وابسته و سر سپرده واگذار کرده است.

بازخوانی سیاهه حقوق بشری آمری

رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران در تاریخ 6/4/1394 در یک ابتکار عمل منطقی هفته‌ای از دهه مظلوم شصت را در تاریخ انقلاب اسلامی‌ـ که آمریکایی‌ها بیشترین جنایت و خیانت را بر ضد ایران اسلامی انجام دادند‌ـ تحت عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» پیشنهاد دادند تا بخشی از جنایات ضد بشری دولت آمریکا در ایران و جهان برای مردم بازگو و رمزگشایی شود. از 6 تا 12 تیر ماه؛ بهترین گزینش برای هفته حقوق بشر آمریکایی است. چرا که همان افرادی که از حقوق بشر دَم می‌زنند، هر روز یک جنایت علیه ملت ایران رقم زده‌اند. این جنایات به قدری غم‌بار بودند که هیچ گاه از خاطر ملت ایران زدوده نخواهد شد و با اینکه چندین سال از آن می‌گذرد، اما جراحت‌ها و زخم‌های ناشی از آثار و پیامدهای آن جنایات هنوز التیام نیافته است. جنایات پی‌درپی آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در هفته موسوم به «هفته برائت از حقوق بشر آمریکایی» را اگر به صورت فهرست‌وار یادآوری کنیم، بهتر می‌توان به چهره بزک شده در پشت نقاب آمریکایی پی برد و تصویر مشوشی از آن را در اختیار نسل جدید قرار داد:
ـ ششم تیر ماه سال 1360، سوء قصد نافرجام به حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛
ـ هفتم تیر ماه سال 1360، بمب‌گذاری و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن آیت‌الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو نفر از یاران صدیق انقلاب اسلامی؛
ـ هفتم تیر 1366، بمباران شیمیایی سردشت به دست صدام با حمایت واشنگتن؛
ـ هشتم تیر ماه سال 1360، ترور و به شهادت رساندن شهید محمد کچونی، رئیس زندان اوین؛
ـ یازدهم تیر ماه سال 1360، ترور و به شهادت رساندن آیت‌الله صدوقی(ره) نماینده امام(ره) و امام جمعه یزد؛
ـ دوازدهم تیرماه سال 1367، شلیک مستقیم موشک به هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به وسیله ناو آمریکایی و شهادت همه 290 مسافر و خدمه، از جمله 66 کودک و 53 زن
اینها تنها بخشی از اقدامات ضد حقوق بشری است که سرویس‌های امنیتی آمریکا و غرب به منزله عامل کمک‌کننده یا حداقل تشویق‌کننده، ایفاگر نقش اصلی در وقوع آنها هستند. گفتنی است، اگر حجم عظیم تناقضات حقوق بشری آمریکا در جهان و حتی در قبال شهروندان داخلی آمریکا فهرست شود، می‌تواند دست‌مایه نگارش کتاب‌ها و مقالاتی قرار گیرد که بررسی همه آنها در مجال این مقال نیست و باید در فرصت مناسبی به بازخوانی جنایات و اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا نشست. 

سه نکته متمایز

اول، پیش از ورود به بحث باید این نکته را بیان کرد که، «حقوق بشر» اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صِرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود؛ اما آمریکا حتی حقوق بشر را نیز دست‌مایه سلطه غیر قانونی خود برای سرنوشت ملت‌های جهان قرار می‌دهد و این یعنی سوءاستفاده بی‌رحمانه از نام و عنوان حقوق بشر در راستای امیال و آمال غیر قانونی و فریبکارانه سیاسی، نظامی و اقتصادی قدرت‌های جهانخوار. جاسوسی و نقض حریم خصوصی افراد، جنگ‌های غیر قانونی، ترور، لابی‌های پشت پرده سیاسی و نقض آزادی بیان، حمایت از فعالیت سازمان‌های غیر دولتی و تحریم به بهانه ارتقای حقوق بشر مدنظر خود و…، از جمله اقدامات آمریکا در نقض حقوق بشر است. در این بین، مهم این نکته است که پرچم دفاع حقوق بشر که به غلط در دست قدرت‌های سلطه‌گر به ویژه آمریکا افتاده و به دلخواه خودشان از آن بهره‌برداری می‌کنند، خارج شود، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) فرموده‌اند: «دنیایی که چشم بر این جنایت‌های وقیحانه می‌بندند، نمی‌تواند ادعا کند که طرفدار حقوق بشر است و نمی‌تواند امیدوار باشد که خواهد توانست با تروریسم رو به رشد در دنیا مقابله کند، اینها خود مشوق تروریسم‌ هستند.»
دوم، با وجود تعریف شدن جنایات جنگی از سوی دیوان بین‌المللی کیفری و کنوانسیون ژنو و همچنین قوانین جنگی مربوط به حقوق بین‌الملل، متأسفانه به دلیل عضویت نداشتن آمریکا در دیوان بین‌المللی کیفری و مشروط کردن پذیرش عضویت به بررسی نشدن جنایات جنگی سربازانش در این دادگاه، جنایات جنگی که آمریکایی‌ها در سراسر جهان مرتکب می‌شوند، در هیچ دادگاه بین‌المللی پیگیری نمی‌شود.
سوم، حال در چنین فضایی که تاریخ نشان‌دهنده و شاهدی آشکار بر جرایم آمریکا در اعمال و اقدامات ضد بشری و خلاف حقوق انسان‌ها در جهان است، هدف آمریکا از شعار فریبنده پیگیری حقوق بشر چیست؟ در پاسخ باید گفت، مخالفت جمهوری اسلامی ایران با استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا موجب شد کینه آمریکایی‌ها بیش از پیش آشکار شود و آمریکایی‌ها هر روز به بهانه جدید در فکر اقدامات حقوق بشری بر ضد ایران باشند تا جایی که جنایات آمریکا علیه جمهوری اسلامی به همان مواردی که در گذشته اتفاق افتاده، محدود نمی‌شود و نخواهد شد. از همه مهم‌تر، سوءاستفاده از فرصت‌ها، از جمله فتنه‌انگیزی‌ها (مانند فتنه 88)، اعتراض‌های داخلی حتی اجرای قصاص و تحصن‌های احتمالی بابت گرانی ارز و طلا هم از جمله مواردی است که می‌توانند به مثابه سوژه‌ای حقوق بشری از آن استفاده ‌کنند.

برخورد دوگانه با حقوق بشر

غرب به سرکردگی استکبار جهانی در هر کشوری که منافع آنها اقتضا می‌کند، در قبال نقض حقوق بشر سکوت می‌کند و در کشورهایی که با منافع آنها همسو نبوده، به کوچکترین اقدامی واکنشی سریع نشان می‌دهد که این خود نشان‌دهنده برداشت غیر منطقی آنها از موضوع حقوق بشر خودساخته است. رویکرد دوگانه در برخورد با اتفاقاتی که به نقض حقوق اولیه شهروندان منجر می‌شود، از سوی غرب گاهی فراتر از سکوت پیش می‌رود و در مواردی به حامیان سرسخت دیکتاتورها تبدیل می‌شوند. گفتنی است، کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که انتخابات آزادانه در آن برگزار می‌شود و مردم سرنوشت سیاسی خود را تعیین می‌کنند، همواره از سوی غربی‌ها به نقض حقوق بشر متهم می‌شود؛ اما کشوری که بوی انتخابات به مشام آنها نرسیده، موروثی اداره می‌شود و مردم دست‌شان یک بار هم به مهر رأی منقش نشده است، آنها را کشورهای دموکراتیک می‌نامند. امروزه، به خوبی شاهد هستیم که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنان نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی و جنایت‌هایی که در اراضی اشغالی مرتکب می‌شود، سکوت اختیار می‌کنند و در قبال حملات نظامی عربستان به مردم بی‌دفاع یمن که مصداق بارز نسل‌کشی و نقض حقوق بشر به شمار می‌رود، هیچ تحرک و واکنشی از خود نشان نمی‌دهند و طبق گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر که 19 میلیون یمنی، یعنی 60 درصد از ساکنان این کشور با فقدان امنیت غذایی روبه‌رو هستند و نیمی از مراکز بهداشتی این کشور، از مدار خدمت‌رسانی خارج شده است، موضع‌گیری نمی‌کنند. این منطق حقوق بشر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به مسائل پیرامونی است؛ همین‌هایی که در قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران به آزادی زندانیان سیاسی اشاره دارند، خود تعدادی زندان‌های مخفی در برخی کشورها تأسیس کرده‌اند که از جمله می‌توان به زندان مخفی سیا در لهستان و… اشاره کرد. جدا کردن کودکان از والدین‌شان و نگهداری آنها در قفس در مرزهای آمریکا آخرین نمونه نقض حقوق بشر از سوی این کشور است. خلاصه کلام اینکه آمریکایی‌ها برای موضوع حقوق بشر تعریف خودشان را دارند و هر جا که منافع آنها در خطر باشد، از ابزار حقوق بشر، ریاکارانه برای سلطه بر کشورهای دیگر استفاده می‌کنند و از آن به عنوان «به خطر افتادن حقوق بشر» یاد می‌کنند و هرجا که منافع‌شان در خطر نباشد، حقوق بشر معنایی ندارد. هر چند حقوق بشر برای آمریکا به مثابه حربه‌ای است تا به کشورهای دیگر حمله کند و کشورهای مظلوم را تحت فشار قرار دهد، اما نقطه ضعف این کشور نیز به شمار می‌آید و آنها به شدت مایلند که از این زاویه، به آمریکا پرداخته نشود. پس جا دارد با روش‌های هنرمندانه و از ابزارهای رسانه و هنر، (مانند شعر، طنز، کاریکاتور، نقاشی و فیلم) استفاده شود.

بهانه‌سازی برای اقدام

اهداف ضد حقوق بشری علیه ایران هر روز از سوی قدرت‌های غربی، ‌به ویژه آمریکا به روز می‌شود. یکی از این اهداف روز اقدامات مالی و اقتصادی است که به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، بلافاصله وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «دفتر کنترل اموال دارایی‌های خارجی این وزارتخانه به دنبال بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در دو دوره 90 و 180 روزه است.» هر بار آمریکا به بهانه‌ای این اقدام را انجام می‌دهد، در این دوره «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: «ترامپ به طور مکرر و شفاف اعلام کرده است که دولتش به دنبال مقابله با همه اقدامات ثبات‌زدایی ایران است. ما به کار با متحدان خود برای ایجاد یک توافق که به طور واقعی در راستای بهترین منافع بلندمدت امنیت بین‌المللی باشد، ادامه می‌دهیم.» 
آنها در تشریح اهداف سوء خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بهانه قرار داده‌اند و در توجیه بهانه‌های‌شان استفاده از موشک‌های بالستیک علیه متحدان ما، حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه، نقض حقوق بشر علیه مردم خود و سوءاستفاده از شبکه مالی بین‌المللی را به عنوان دلیل ذکر کرده‌اند. اما همین جریان ضد ایرانی در حین مذاکرات و اجرای برجام چند اقدام اقتصادی و مالی بر ضد حقوق انسانی و اولیه مردم ایران به تصویب رساندند که نشان می‌دهد هر لحظه به دنبال محدود‌سازی ایران به انحای مختلف هستند که به چند نمونه جدید از این اقدامات اشاره می‌شود: 
1ـ منع فروش بوئینگ به ایران؛ مجلس نمایندگان آمریکا هفتم جولای 2016 برای مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به دو متمم در این زمینه که به لایحه بودجه خدمات مالی تصویب کردند. گفته می‌شود که این طرح ممکن است بر دیگر شرکت‌هایی که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند، اثر بگذارد، چرا که همه جت‌های امروزی دست‌کم دارای بیش از ۱۰ درصد قطعات آمریکایی هستند؛ بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.
2ـ قانون عدالت برای قربانیان تروریسم؛ مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که براساس آن ایران باید 46 میلیارد دلار به آنچه «قربانیان حملات تروریستی ایران در سراسر جهان» خوانده می‌شود، غرامت بدهد. این طرح که «قانون عدالت برای قربانیان تروریسم ایران» نام دارد، روز پنج‌شنبه 9 مهر 1394 (اول اکتبر 2015) با 251 رأی موافق در مقابل 173 رأی مخالف تصویب شد.
3ـ غرامت دو میلیارد دلاری دیوان عالی آمریکا از ایران؛ دیوان عالی آمریکا اول اردیبهشت حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و دیگر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود. به دنبال این اقدام کانادا نیز با تبعیت از آمریکا حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از محل دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران در این کشور به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب‌الله و حماس پرداخت شود.
4ـ ممنوعیت خرید آب سنگین؛ مجلس نمایندگان آمریکا ششم خرداد به لایحه‌ای رأی داد که طی آن دولت ایالات متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند. این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد که اکنون با رأی منفی سناتورها مواجه شده است.
5ـ قانون شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران؛ اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با 246 رأی موافق در مقابل 181 رأی مخالف، طرح موسوم به قانون شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران را تصویب کردند که شروط بسیاری را برای خروج مؤسسات مالی ایرانی از لیست تحریم‌شدگان از سوی آمریکا تعیین می‌کرد، به طوری که بند نخست آن می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند مؤسسه مالی خارجی شامل مؤسسات مالی ایرانی را تا زمانی که شرایط بند c تحقق نیابد از لیست تحریمی آمریکا خارج کند. این مصوبه اکنون با وتوی اوباما باطل شده است.
6ـ طرح تحریم جدید علیه ایران به بهانه حملات سایبری؛ یکی از قانونگذاران آمریکایی طرحی را به مجلس سنا ارائه کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا را به تحریم اشخاص ایرانی به بهانه حملات سایبری ملزم کند. «مایک راوندز» در اظهاراتی برای توضیح این طرح، با متهم کردن ایران به انجام حملات سایبری علیه مواضع آمریکایی گفت: «ایران و دیگر دشمنان ما، در حال حاضر از فناوری‌های پیشرفته برای حمله سایبری به شرکت‌ها و دولت کشور ما استفاده می‌کنند. ما با گزارش‌دهی و تحریم کردن کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند می‌توانیم از وقوع حملات سایبری بیشتر جلوگیری کنیم.»
7ـ ممانعت از دسترسی ایران به دلار آمریکا؛« مارکو روبیو» و «مارک کیرک» سناتورهای جمهوریخواه سنای آمریکا روز ششم آوریل 2016 قانونی را ارائه دادند که ضمن آن مانع تبادل ارزی بانک‌های خارجی با ایران از طریق دلار آمریکا شوند. گفته می‌شود این قانون از دسترسی غیرمستقیم ایران به واحد پولی آمریکا از طریق مسدودسازی شبکه نقل و انتقال بانکی دلار در خارج از آمریکا برای معاملات مرتبط با تهران یا افراد با ملیت ایرانی جلوگیری خواهد کرد.
8ـ تحریم‌های جدید به بهانه آزمایش موشکی؛ بیست‌و‌چهارم ماه مارس سال جاری، رسانه‌ها از اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از اشخاص و نهادهای ایرانی خبر دادند و وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که این اقدام به دلیل مشارکت در برنامه موشک‌های بالستیک ایران صورت گرفته است.
9ـ ایران در صدر کشورهای حامی تروریسم؛ در دوم ژوئن سال جاری، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود درباره تروریسم، ایران را «در صدر» کشورهای حامی تروریسم قرار داد و مدعی شد، تهران به طرق گوناگون، از جمله حمایت‌های مالی، آموزش و رساندن تجهیزات به گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف جهان کمک کرده است.
10ـ گزارش سالیانه آمریکا‌ از ادامه نقض حقوق بشر در ایران؛ وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود از اوضاع حقوق بشر سراسر جهان، ایران را در کنار کشورهای کره شمالی، کوبا، تاجیکستان و چین دارای یک حکومت استبدادی توصیف کرد و مدعی شد، به طور گسترده حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم در ایران نقض می‌شود. در این گزارش همچنین ایران به شکنجه و برخورد خشن با زندانیان سیاسی و مخالفان متهم شده است.
افزون بر موارد برشمرده موارد مشابه دیگری هم وجود دارد که خروج آمریکا از مجمع حقوق بشری سازمان ملل متحد به دلیل تصویب و نگه‌داشتن رژیم صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق بشر نمونه دیگری است که در هفته‌های اخیر رخ داد و نشان داد که آمریکا حتی تحمل کوچک‌ترین برخورد حقوق بشری با خود و دنباله خود رژیم صهیونیستی را ندارد. جالب اینکه آمریکا در جایگاه بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر به اتهام آنچه رفتارهای دوگانه می‌نامد از این مجمع بین‌المللی خارج می‌شود. مجموعه اقدامات آمریکا در موضوع حقوق بشر و دیگر حوزه‌های اختلافی با دیگر ملل و از جمله ایران اسلامی نشان می‌دهد که بهانه‌های آمریکا تمام‌شدنی نیست و هرگاه یک گام از یکی عقب‌نشینی کنیم، مورد دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد، پس چه خوب است ضمن ایستادگی در مقابل قدرت‌های زیاده‌خواه، جنایات پیشین آنها خوب تبیین و تشریح شود و برای اقدامات واهی که در آینده به دنبال آن است، آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

اقدامات اجرایی

‌برخی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان به واسطه آنها طرح‌ها و نقشه‌های شوم دشمن را خنثی کرد عبارتند از: 
۱ـ بازتولید و بازتعریف مبانی انقلاب اسلامی در دو محور استکبارشناسی و استکبارستیزی ۲ ـ تقویت روحیه ظلم‌ستیزی و دفاع از حقوق واقعی مظلومان؛
۳ ـ عمق‌بخشی به درک و شناخت مردم در زمینه اقدامات و سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ۴ـ اقدامات پیشدستانه از افشای سیاست‌های محتمل ضد حقوق بشری آمریکا در آینده ۵ـ تشکیل نمایشگاه‌های هنری برای تبیین جنایات آمریکا ۶ ـ پوش خبری مناسب برنامه‌ها در رسانه‌ها و استفاده مناسب از فضای مجازی ۷ـ بهره‌گیری از ظرفیت موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا در کشورهای مختلف ۸ـ تبیین مؤلفه‌های اقتدار نظام جمهوری اسلامی در برابر توطئه‌های بی‌شمار طرفداران حقوق بشر ۹ـ بصیرت‌افزایی و روشنگری در میان اقشار جامعه متناسب با شرایط و نیازها و شناساندن جنایات متعدد دشمن۱۰ـ تبیین اهداف دشمن در استفاده از حربه‌‌های اقتصادی مثل تحریم‌ها۱۱ـ افشا و بازخوانی جنایات آمریکا در هفته حقوق بشر آمریکایی در مساجد و تشکل‌های فرهنگی و بقاع متبرکه.

دیدگاهتان را بنویسید