خودکفایی برای ماندگاری انقلاب اسلامی

اقتصادی,مطالب ویژه

انقلاب اسلامیامام خمینی(ره) معمار اصلی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر طرح اندیشه‌های اسلامی در عرصه اجتماع، فرهنگ و سیاست، در عرصه اقتصادی نیز دیدگاه‌های متنوع و مشخصی دارند که از زوایای مختلف درخور تأمل و بررسی است. در بین دیدگاه‌های اقتصادی حضرت امام(ره) تأکید بیش از حد ایشان بر قطع وابستگی و استقلال اقتصادی و تلاش به منظور رسیدن به خودکفایی جالب و قابل توجه است. امام با تیزبینی و دقت خاص خود، ضمن اشراف بر دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصاد اسلامی نقش و جایگاه استقلال و خودکفایی اقتصادی به منظور عزت و رشد پایدار مسلمین و به منظور حصول رشد و توسعه درون‌زا ـ به مثابه راهبرد بلندمدت ـ را مورد تأکید جدی
قرار دادند.
بر همین مبنا یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی «استقلال» قرار گرفت. شعار استقلال ابعاد مختلفی دارد و یک فراز آن قطع وابستگی اقتصادی تحلیل می‌شود. در دل این شعار اهداف اساسی‌ای همچون راهبرد رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری در دستور کار متولیان امور قرار گرفت. در کنار آن دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از آغازین لحظات پیروزی انقلاب اسلامی برای جلوگیری از عملیاتی شدن آن که موجب شتاب کشور در رسیدن به استقلال به معنای واقعی کلمه می‌شد، اقدامات بازدارنده زیادی را انجام دادند. با وجود همه کاستی‌ها و عوامل بازدارنده، جوانان ما با روحیه بالای خودباوری و با بهره‌گیری از توان و استعدادهای خود در سال‌های جنگ، محاصره اقتصادی و تحریم‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند و همان‌گونه که امام تحریم و حصر اقتصادی را عامل پیشرفت و پیدا کردن شخصیت گم‌کرده و از دست‌داده می‌دانستند، توانستند بسیاری از موانع را از سر راه بردارند.
برای نمونه ضریب امنیت غذایی به صورت صددرصد اجرایی نشده بود و در این راه باید تلاش‌های زیادی صورت می‌گرفت که بحمدالله صورت گرفت و کشوری که در بدو پیروزی فقط توانایی تأمین مواد غذایی 33 روز مردم را داشت و مجبور بود باقی مواد غذایی خود را از خارج وارد کند، هم‌اکنون با وجود دو برابر شدن جمعیت، بیش از 300 روز در سال مواد غذایی خود را در داخل تأمین می‌کند و در بیشتر زمینه‌ها خودکفا شده است. مضافاً این روحیه خودکفایی با رویکرد جهادی، انسجام و همدلی مابین مسئولان و مردم در طول 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های متعدد همچون صنایع نظامی و دفاعی، نفت و گاز، سدسازی، راه، درمان و… به ثمر نشسته است و از این پس نیز با شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیر گذشته با وحدت و رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب ان‌شاءالله بتوانیم به خوداتکایی و خودکفایی و استقلال اقتصادی کامل دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید