احتمال چرخش در سیاست منطقه‌ای ترکیه

سیاسی,مطالب ویژه
322557_384پس از کودتای نافرجام در ترکیه اتفاقاتی در صحنه دیپلماسی منطقه روی داده است که به نظر می‌رسد، روابط ترکیه با متحدان غربی‌اش بیش از پیش متشنج شود. نخستین نشانه‌های این تغییر، در عادی‌سازی روابط ترکیه با روسیه و سفر رجب‌طیب اردوغان به سن پترزبورگ و دیدار با پوتین، همتای روس وی نمود یافت.
 پس از آن بود که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه تغییر رویکرد ترکیه نسبت به بحران سوریه را از مهم‌ترین فرازهای این تغییر و چرخش در سیاست خارجی و منطقه‌ای آنکارا تحلیل کردند. سفر مشاور خاورمیانه‌ای پوتین به تهران همزمان با انتشار خبر استقرار بمب‌افکن‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان، از دیگر اتفاقات مهمی بود که به نظر می‌رسد به تحولات جدید منطقه بی‌ارتباط نباشد. از سویی، دولت سوریه نیز در اقدامی کم‌سابقه مواضع گروه کردی یگان‌های مدافع خلق «YPG» را در شهر حسکه سوریه به مدت دو روز بمباران کرد. این اقدام دولت سوریه در بمباران کم‌سابقه مواضع گروه‌های کردی که دولت ترکیه این گروه را دشمن خود فرض کرده و تفاوتی بین آن و گروه پ.ک.ک قائل نیست، از دیگر اتفاقات مهم هفته اخیر است. 
در نهایت، اعلام خبر سفر غیر منتظره وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدار و ملاقات پنج ساعته او با وزیر امور خارجه کشورمان، دیگر اتفاق مهمی است که به نظر می‌رسد در زمینه تحولات اخیر در منطقه قابل تحلیل و تفسیر است. با این وضعیت بسیاری از ناظران احتمال شکل‌گیری ائتلافی با محوریت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه را از نظر دور نداشته‌اند و حالا اتفاقات اخیر روی داده در منطقه نشان می‌دهد، باید در روزها و هفته‌های آتی منتظر روی دادن اتفاقات جدید و کم‌سابقه‌ای در منطقه، به ویژه در سوریه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید